Marketing zmienia się z każdym rokiem coraz bardziej. Pojawiają się nowe trendy, odchodzą do lamusa. Jednak istnieje jeden, który jest na topie nieprzerwanie od wielu lat. Skutecznie pozyskuje uwagę i przywiązuje nowych klientów do danej marki. Metodą tą jest storytelling. Poniżej w kilku słowach opisujemy czym jest storytelling i jak go wykorzystać w budowaniu własnej marki.
Czym jest storytelling?
Storytelling przez wielu określany jest jako marketing narracyjny. Skuteczność tego narzędzia sprowadza się stworzenia i opowiedzenia historii, która zapadnie na długo w pamięci odbiorców. Uznać je można za wielkie wyzwanie dla wszystkich tych, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem oraz promocją nowych marek.
Na czym polega magia storytellingu?
Ogromną zaletą storytellingu, dzięki której wielu osobom ta forma reklamy odpowiada, jest brak nachalności w przekazie reklamowym. Nie wymusza na konsumentach zakupu produkty czy usługi, nie pojawia się wszędzie gdzie to tylko możliwe. Przez lata wiele osób zraziło się i poczuło niechęć do wielu formatów reklamowych poprzez wyskakujące z każdego miejsca okienka. Storytelling działa zupełnie inaczej, działa bardziej na emocjach i uczuciach odbiorców, robiąc to jednak bardzo subtelnie. Wiele razy dokonujemy zakupu pod względem emocji, więc skuteczna reklama powinna zawsze oddziaływać na naszych uczuciach.
Dlaczego storytelling się sprawdza?
Firma tworząca spójną i odpowiednio zredagowaną opowieść dla wielu osób przestaje być widoczna jako kolejne przedsiębiorstwo usiłujące nam coś ,,wcisnąć”. Dobra opowieść zawsze zbuduje więź pomiędzy firmą a klientem, co w konsekwencji na przestrzeni paru miesięcy wzmocni lojalność i ich zaangażowanie. Żadne inne narzędzie marketingowe nie daje nam takiej wolności jak storytelling. Tylko tutaj możemy stworzyć postać, która będzie śmieszyć, wywoła wzruszenie, czy wprowadzi nas w nostalgiczny nastrój lub wywoła współczucie dla drugiego człowieka. Ludzki rozum jest tak skonstruowany, że w trakcie oglądania reklam nie wyłapuje konkretnych zwrotów, które pojawiły się w reklamie. Dłużej w naszej pamięci pozostanie to, co je wywołało, czyli zdjęcia i pragnienia, jakie mieli bohaterzy reklamy. Emocje zostaną na dłużnej w naszej pamięci niż słowa.
Jak wykorzystać storytelling we własnej firmie?
Ciężko jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć i w sumie nie ma jednej skutecznej drogi do osiągnięcia pełnego sukcesu. Istnieje jednak kilka technik, które mogą w tym pomóc. Jedną z nich, która zawsze się dobrze sprawdza, jest stworzenie własnego bohatera. Postać ta będzie spójna dla całej kampanii reklamowej. Będzie opowiadała całą historię od początku do końca i pokonywała kolejne problemy. A więc dobrze przemyślana strategia w trakcie tworzenia tej postaci pozytywnej czy negatywnej ma kolosalne znaczenie dla powodzenia całej kampanii reklamowej.
Z naszego punktu widzenia najlepsze postacie, jakie pojawiły się w ramach strategii Storytelling to bez wątpienia postacie Serce i Rozum czy Mały Głód (tutaj raczej jako negatywna postać). Szczególnie w okresie świątecznym świetne reklamy pokazujące emocje robi Allegro czy IKEA.
A Wam jakie reklamy zawierające elementy Storytelling najbardziej zapadły w pamięć? Piszcie śmiało w komentarzach!
Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.
Może Ci się spodobać
-
Kampanie Meta Ads – jak działa marketing i reklama na Facebooku?
-
Content is King – jak wysokiej jakości content prowadzi do sukcesu?
-
Dyrektywa Omnibus – jak dostosować do niej swój sklep internetowy?
-
Czym jest duplicate content? – jak duplikacja treści wpływa na SEO?
-
Czy warto dbać pozytywne opinie w wizytówce Google? Jakie niosą ze sobą korzyści dla biznesu?