Sprawdź znaczenie kolorów w marketingu

Nawet jeśli ktoś uważa się za ignoranta wobec estetyki, grafiki i sztuki, nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego mózg decyduje za niego. Każdy z nas podświadomie dokonuje analizy wszystkiego — kolorów także. To tłumaczy, chociażby to dlaczego coś nam się podoba lub nie.

Kolory pełnią niezmiernie ważną funkcję jeśli chodzi o identyfikację wizualną. Nie ot tak przygotowana przez specjalistów zawiera tzw. księgę znaku, gdzie każdy kształt, rozmiar i kolor są dokładnie zdefiniowane. Kolor to profesjonalne narzędzie psychologiczne, dzięki któremu możemy mobilizować użytkownika do określonych zadań. Barwy silnie oddziałują na naszą psychikę, a tym samym na nastrój determinując nasze uczucia wobec czegoś np. stron WWW, logotypów i innych.

,,Zastanów się, jaki jest Twój marketingowy cel, a my podpowiemy Ci, jakie kolory stosować, aby go osiągnąć.”

 

Uniwersalne bądź neutralne kolory, nie są jedynie tłem lub dopełnieniem stanowczych, określonych barw. Często same w sobie mogą tchnąć nowe życie w logo, slogan itd.

Biały jest symbolem czystości, niewinności i bezpieczeństwa, pomimo tego jest neutralnym kolorem z całej palety barw. Należy jednak pamiętać, że w niektórych kulturach, biel symbolizuje żałobę.

Szary lub srebrny to kolor praktyczny i ponadczasowy symbolizujący rzetelność i dokładność, idealnie nadaje się jako baza lub dodatek do żywych barw.

Czarny, pomimo swojego nasycenia jest także zaliczany do grona kolorów neutralnych. Często kojarzony jest z elegancją i prestiżem, szczególnie w połączeniu ze złotem. Jest idealnym tłem, uwypukla inne barwy. W kontekście logo odpowiada za czytelność, daje poczucie perspektywy i głębi. Uwaga – może także stać się kolorem agresywnym np. w połączeniu z pomarańczą i czerwienią.

creative-desk-pens-school-large

Czerwony to kolor wzbudzające spore emocje. Ma też magiczną moc przenoszenia wszystkiego na pierwszy plan, dlatego chcąc wyróżnić się spośród tłumu, warto postawić akurat na tę barwę. Świetnie sprawdza się w aktywizacji odbiorców oraz stymulowaniu ich do szybkiego np. zakupowego działania. Dodatkowo jest to niezaprzeczalny symbol bogactwa i pieniędzy. Niestety używając czerwieni należy pamiętać, że szczególnie jej jasne odcienie wywołują erotyczne odczucia.

Niebieski podświadomie kojarzony jest ze stabilizacją i jest to jego największa zaleta. Symbolizuje niezawodność, wytrwałość i mądrość, dlatego też jest jednym z najczęściej wybieranych kolorów wśród logotypów marek związanych z usługami.

Zielony ma ogromny wpływ na ludzi, a stosowany w reklamie podświadomie przekazuje informacje o produktach, dotyczące ich nieszkodliwości i bezpieczeństwa. Symbolizuje wzrost, harmonię i świeżość.

Żółty to kolor bardzo pozytywny. Symbolizuje radość, dobre czasy np. wakacje. Otoczenie żółtego koloru powoduje uwalnianie serotoniny, która odpowiedzialna jest za poczucie szczęścia. Świętnie sprawdza się do promocji produktów dziecięcych. Odradza się stosowanie żółci do promocji lub prezentacji produktów prestiżowych.

Pomarańczowy głównie symbolizuje energię, ciepło i zabawę. Ochoczo wykorzystywany przez firmy chcące pokazać się jako kreatywne i zwrócić uwagę klientów na przekazywaną przez nich pozytywną energię.

Różowy i inne pastelowe kolory dają poczucie harmonii i spokoju. Nie są to jednak kolory traktowane poważnie. Reklamując produkty przeznaczone dla dzieci sprawdzą się świetnie. Zestawione z branżą, której targetem są osoby dorosłe mogą być uznane za infantylne.

Brązowy podobnie jak zielony kojarzony jest z ziemią, naturą i tym, co organiczne. Symbolizuje niezawodność i stabilność. Idealny dla marek posiadających lub pretendujących do posiadania ugruntowanej pozycji na rynku.

Złoty od zawsze kojarzy się chyba każdemu z bogactwem i obietnicą lepszych czasów. Jeśli pragniemy uzyskać efekt elegancji warto połączyć go z bielą lub czernią. W zestawieniu z innymi barwami, z pewnością doda im dystyngowanego wyglądu.

Łączenie kolorów to rzecz ryzykowna, jednak kto nie ryzykuje ten nie zyskuje. Odpowiednio dobrane kolory nie tylko wywołają określone wrażenie, ale pomogą osiągnąć założony przez cel nie tylko sprzedażowy, ale i wizerunkowy. Istnieje wiele sposobów atrakcyjnego łączenia barw, nie zawsze nawet zdajemy sobie sprawę, że zostały one dobrane według konkretnego klucza. Na koniec podpowiemy jaki typ klienta podatny jest na poszczególny kolor.

  • Klienci spontaniczni – czerwony, pomarańczowy, morski, czarny.

  • Klienci oszczędni – granatowy, turkusowy.

  • Klienci tradycyjni – różowy, jasnofioletowy, jasnoniebieski.

Jak widać wybranie barw odpowiednich dla naszej działalności i połączenie ich we właściwe zestawienie nie jest prostym zadaniem, a sama psychologia koloru obejmuje znacznie więcej materiału niż przytoczyliśmy w publikowanym artykule. Stosując barwy w celu wywołania zamierzonego wrażenia i chcąc mieć pewność, że robi się to właściwie, warto skorzystać z pomocy specjalistów! Kolorystyka odkrywa również olbrzymią rolę podczas tworzenia stron dlatego warto dokładamy wszelkich starań by tworzone przez nas strony były dopaowane idealnie pod uzytkowników jak i jej charakter. Jeśli interesuje cię stworzenie nowej strony internetowej, sprawdź również naszą ofertę – strony internetowe lublin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *