Nowe regulacje w zakresie dostępności usług

Nowe regulacje w zakresie dostępności dla e-commerce – Wdrożenie WCAG od czerwca 2025!

W czerwcu 2025 roku w życie wejdzie „Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze”, będąca polską implementacją europejskiego Accessibility Act. Nowe przepisy nałożą na przedsiębiorców konkretne obowiązki związane z dostosowaniem ich oferty do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innych grup o szczególnych potrzebach. To ważny krok w kierunku zwiększenia równości i dostępności, który wpłynie na wiele branż.

Kogo obejmą nowe przepisy?

Ustawa dotyczy szerokiego spektrum podmiotów gospodarczych, a w szczególności tych oferujących:

  1. Urządzenia elektroniczne – takie jak komputery, smartfony, tablety czy czytniki e-booków.
  2. Urządzenia samoobsługowe – w tym bankomaty, wpłatomaty, biletomaty, a także kioski informacyjne.
  3. Terminale płatnicze – rozumiane szerzej niż dotychczas, jako wszelkie urządzenia umożliwiające dokonywanie płatności w fizycznych punktach sprzedaży. Mogą to być m.in. samoobsługowe kasy czy kasy fiskalne obsługujące płatności elektroniczne, takie jak BLIK.
  4. Usługi i produkty sprzedawane online – tutaj pojawiają się dodatkowe wyzwania interpretacyjne, takie jak określenie, czy dostępność dotyczy wyłącznie sklepu internetowego, czy także materiałów promujących ofertę, a może również obsługi dostaw, zwrotów i reklamacji.

Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych?

Do tej pory do wdrożenia wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych (WCAG) zobowiązane były podmioty publiczne. Nowa ustawa nakłada jednak nowe obowiązki również na właścicieli sklepów internetowych, którzy muszą dostosować swoje platformy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Obejmuje to m.in.:

  • funkcje takie jak powiększenie czcionki, kontrastowe tła, alternatywne formaty treści (audiodeskrypcje, napisy),
  • zapewnienie dostępności procesu zakupu, reklamacji, zwrotów i dostaw.

Wszystkie informacje na stronach muszą być możliwe do odczytania przez technologie wspomagające (np. czytniki ekranowe). Brak dostosowania grozi sankcjami finansowymi i utratą konkurencyjności.

Czym wiec dokładnie jest WCAG?

WCAG, czyli Wytyczne Dostępności Treści Internetowych (Web Content Accessibility Guidelines), to zbiór zasad mających na celu zapewnienie, że strony internetowe i aplikacje są przystępne dla wszystkich użytkowników, w tym także dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Grafika po lewej przedstawia przykładowe funkcjonalności, która powinna posiadać strona internetowa według wytycznych WCAG.

 

Czy warto dbać o dostępność w swoim sklepie internetowym?

Choć nowe przepisy nakładają określone obowiązki, warto spojrzeć na dostępność szerzej – jako na szansę na dotarcie do większej liczby Klientów. Statystyki wskazują, że około 20% populacji może mieć szczególne potrzeby wynikające z różnych ograniczeń. Co więcej, każda osoba w pewnym momencie swojego życia może znaleźć się w sytuacji, w której skorzysta z udogodnień – czy to z powodu kontuzji, chwilowych problemów zdrowotnych, czy też po prostu starzenia się organizmu.

Dbanie o dostępność zwiększa nie tylko grono potencjalnych Klientów, ale również poprawia wygodę korzystania z produktów i usług przez wszystkich użytkowników, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb.

Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci wdrożyć wytyczne WCAG w Twoim sklepie internetowym!

Chcesz wiedzieć, jak możemy Ci pomóc? Więcej dowiesz się tutaj –> Zmiany prawne dla e-commerce w 2025 roku

Grupy szczególnych potrzeb – kto na tym skorzysta?

Szczególne potrzeby można podzielić na trzy główne grupy:

1. Ograniczenia motoryczne

Do tej kategorii należą osoby z trwałymi lub chwilowymi ograniczeniami w zakresie ruchu, takie jak:

  • osoby z uszkodzeniami kończyn (np. złamania, zwichnięcia),
  • osoby z niesprawnościami układu nerwowego (np. rwa kulszowa),
  • osoby z osłabioną siłą mięśniową lub ograniczoną precyzją ruchów,
  • osoby z ograniczeniami wynikającymi z wieku,
  • osoby noszące duży bagaż, trzymające dziecko na ręku lub będące w ciąży.

2. Ograniczenia sensoryczne

Ta grupa obejmuje osoby z problemami związanymi ze zmysłami, w tym:

  • osoby z zaburzeniami słuchu – zarówno te, które posługują się językiem migowym, jak i te, które go nie znają,
  • osoby z zaburzeniami wzroku – w tym osoby niewidome, słabowidzące, a także osoby z chwilowymi problemami, np. po badaniu u okulisty,
  • osoby z obniżonym czuciem – wynikającym z uszkodzeń układu nerwowego lub wykonywanego zawodu.

3. Ograniczenia poznawcze i intelektualne

Do tej grupy zaliczamy osoby:

  • o mniejszej sprawności intelektualnej,
  • neuroatypowe (np. osoby z trudnościami w rozpoznawaniu twarzy, czytaniu, liczeniu),
  • z chorobami neurologicznymi (np. epilepsja fotogenna),
  • osoby, dla których język firmy nie jest językiem ojczystym (np. migranci, turyści).

Jak zapewnić dostępność na swojej stronie internetowej?

Dostępna usługa to taka, która spełnia określone wymagania i jest dostępna w sposób zrozumiały dla wszystkich. Oto kluczowe zasady:

  1. Informacje o usługach:
    • Powinny być dostępne w formie elektronicznej.
    • Powinny wykorzystywać różne kanały sensoryczne (np. wzrok, słuch).
    • Muszą być zrozumiałe, czytelne, z odpowiednim krojem czcionki, kontrastem i odstępami.
    • Powinny wspierać alternatywną komunikację i oferować alternatywy dla treści nietekstowych.
  2. Dostępność interfejsu użytkownika:
    • Umożliwia komunikację wieloma kanałami (wizualne, dźwiękowe, dotykowe).
    • Zapewnia alternatywy dla mowy i danych głosowych.
    • Umożliwia poprawę widoczności (powiększanie obrazu, zwiększanie kontrastu).
    • Oferuje alternatywy dla informacji przekazywanych kolorami, dźwiękami czy elementami wizualnymi.
    • Wspiera sterowanie sekwencyjne i alternatywy dla drobnych ruchów motorycznych.

Kto będzie sprawdzał dostępność?

Każdy konsument może monitorować zgodność produktów i usług z wymogami dostępności oraz zgłaszać nieprawidłowości do prezesa PFRON lub odpowiednich organów nadzoru, takich jak Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Transportu Kolejowego czy Rzecznik Finansowy. Zgłoszenie powinno zawierać informacje o produkcie/usłudze, przedsiębiorcy i niespełnionych wymaganiach.

Jak przebiega kontrola?

Organy kontrolne (np. PFRON) mogą:

  • Sprawdzać dokumenty, produkty i sposób świadczenia usług.
  • Przeprowadzać badania produktów (koszty pokrywa przedsiębiorca, jeśli wykryte zostaną nieprawidłowości).
  • Wymagać wyjaśnień i zabezpieczać dowody.

Jeśli produkt lub usługa nie spełniają wymagań, przedsiębiorca ma 120 dni na poprawę lub wycofanie produktu z rynku. W przypadku zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa konieczne jest poinformowanie konsumentów.

Kary za brak dostępności

Za brak dostępności mogą zostać nałożone kary pieniężne. Ich wysokość zależy od wagi naruszenia, liczby niespełnionych wymagań oraz liczby osób, na które miało to wpływ. Kara nie może przekroczyć 10-krotności przeciętnego wynagrodzenia lub 10% obrotu przedsiębiorcy z poprzedniego roku.

Podsumowanie

Nowa ustawa dotycząca dostępności produktów i usług stanowi wyzwanie, ale także szansę na rozwój. Dostosowanie oferty do potrzeb osób z ograniczeniami nie tylko pozwala spełnić wymogi prawne, ale również buduje pozytywny wizerunek firmy i zwiększa jej konkurencyjność. Warto zatem już teraz rozpocząć działania na rzecz zwiększenia dostępności – dla dobra Klientów i przyszłości biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *