Każda, poważnie podchodząca do swoich działań marketingowych firma, powinna zbierać i analizować dane dotyczące zachowań użytkowników ich strony bądź sklepu. Dotychczas, głównym narzędziem, które pozwalało kompleksowo pozyskiwać i przeglądać tego typu informacje był Google Analytics w wersji Universal Analytics (GA3). Od 1 lipca 2023 roku zostanie od jednak zastąpiony przez nowe narzędzie Google Analytics 4. Z czym wiąże się ta zmiana? Dlaczego będzie wprowadzona? Nadchodzi nowy Google Analytics 4 – czy stracimy dotychczas zbierane dane?
Czym jest Google Analytics?
Google Analytics to bezpłatna usługa oferowana przez Google, która pozwala na zbieranie, analizowanie i raportowanie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Umożliwia ona właścicielom witryn internetowych i marketerom lepsze zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z ich witryny, a także pomaga w optymalizacji i konwersji.
Dlaczego Google zmienia GA3 na GA4?
Wdrożenie nowego narzędzia do analizy zachowań użytkowników wiąże z rozwojem rynku e-commerce. Aktualne rozwiązania nie pozwalają dokładnie prześledzić pełnego obrazu ścieżki zakupowej współczesnych klientów. Głównym celem tej zmiany jest udostępnienie bardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych, które pozwolą na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników na stronie internetowej.
Przykładowo, dotychczas, gdy ścieżka użytkownika do zakupu produktu prowadziła przez kilka urządzeń i aplikację mobilną sklepu Universal Analytics traktował to jako osobne sesje zakupowe. Natomiast GA4 pozwoli poznać wszystkie zachowania jednej osoby i u jednolici to do jednego miejsca.
Czym będzie różnił się Google Analytics 4?
GA4 oferuje nowe możliwości związane z analizą danych, takie jak automatyczne raportowanie, śledzenie zachowania użytkowników w aplikacjach mobilnych i wielowymiarowa analiza danych. Google wprowadza też nowe technologie do GA4, jak płynny proces analizy danych, machine learning oraz integrację z innymi narzędziami Google, takimi jak Google Ads, Google Cloud i Firebase, dzięki czemu pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie i wykorzystanie danych.
Dodatkowo Google Analytics 4 jeszcze mocniej stawia na:
- Ochronę danych osobowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników.
- Koncentrację na zdarzeniach, czyli na bezpośredniej interakcji ze stroną lub aplikacją
- Strumienie danych, czyli monitorowanie kilku usług jednocześnie w ramach jednego użytkownika, a nie urządzenia.
- Identyfikację użytkownika za pomocą User ID, identyfikatora urządzenia oraz Google Signals.
Google Analytics 4 to również większe możliwości w generowaniu wyjątkowo dokładnych i rozbudowanych raportów. Nowe sekcja panelu do ich tworzenia została podzielona na cztery segmenty: cykl życia, użytkownik, zdarzenia i analiza.
Jak zmienić Universal Analytics na Google Analytics 4?
Jeszcze tylko do 1 lipca 2023 roku można korzystać zarówno z dotychczasowego Universal Analytics, jak i nowego GA4. Warto uruchomić go już teraz, aby móc stopniowo się z nim zapoznać i nauczyć się zbierać w nim kluczowe dane. Aby to zrobić, należy wejść na konto Google Analytics, przejść do zakładki Administracja i w środkowej kolumnie wybrać „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”. Po wszystkim konieczne jest wprowadzenie nowego identyfikatora pomiaru w kodzie strony – tak jak w przypadku GA3.
Skonfigurowanie nowej usługi oraz dodanie identyfikatora do strony jest również konieczne z tego powodu, że z dniem 1 lipca 2023 dotychczasowa usługa przestanie całkowicie istnieć. W związku osoby z niej korzystające stracą do niej dostęp. O tym, jak przejść na Google Analytics 4 przeczytacie również na stronie supportu Google, który skrupulatnie opisał cały problem – przejście na Google Analytics 4.
Czy dotychczas zbierane dane będą dostępne w nowym urządzeniu?
Tak jak pisaliśmy powyżej, wprowadzenie nowej usługi wiąże się z całkowitym wyłączeniem dotychczasowego urządzenia, czyli Universal Analytics, o czym również Google informuje na stronie swojego supportu – rozwiązanie Universal Analytics zostanie wycofane. Jakie będą tego konsekwencje? Niestety nie mamy dobrych informacji dla osób korzystających z Universal Analytics. Razem z 1 lipca całkowicie stracą oni dostęp do monitorowania zachowań użytkowników, a dotychczas zbierane dane przepadną.
Czy można przenieść dane z Universal Analytics do Google Analytics 4?
To jednak nie koniec złych wieści. Google nie przewidział możliwości wyeksportowania oraz implementacji historycznych danych z GA3 do GA4. Oznacza to, że zbieranie istotnych informacji o użytkownikach sklepu internetowego bądź strony trzeba zacząć od zera. Z tego powodu warto zaplanować migrację na Google Analytics 4. Sprawi to, że 1 lipca znajdziemy w nim już dane zbierane z kilku miesięcy, które pozwolą płynnie przejść z jednego narzędzia na drugie.
Google Analytics 4 – podsumowanie
Podsumowując, jeśli do tej pory korzystałeś z Universal Analytics przejścia na nową wersję GA4 będzie dla Ciebie konieczne. Warto to zrobić jak najszybciej, aby mieć czas na dokładne poznanie nowego narzędzia oraz sukcesywne zbieranie danych. Jeśli jednak dotychczas nie korzystałeś z dobrodziejstwa tej darmowej usługi, może warto to przemyśleć. Dokładne poznanie oraz analiza ruchów, jakie wykonują użytkownicy Twojej strony może pomóc Ci zaplanować kompleksowe działania marketingowe takie jak np. kampanie Google Ads.
Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.