Jak długo trwa pozycjonowanie?
SEO

Jak długo trwa pozycjonowanie? Jakie czynniki mają na nie wpływ?

Wielu klientów pyta jak długo trwa pozycjonowanie? Ile czasu potrzeba by znaleźć się na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania Google? Odpowiedź na to pytanie jest dość skomplikowana, dlatego najczęściej usłyszeć można „to zależy”. Na pozycjonowanie wpływa wiele czynników, które nie pozwalają jednoznacznie określić kiedy dana strona znajdzie się w top 10 wyszukiwań. 

Czym jest pozycjonowanie? 

Na początku w skrócie wyjaśnijmy, czym jest pozycjonowanie strony. Są to wszelkie działania podjęte w celu wyniesienia danej strony jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania te podejmuje się dlatego, że według badań, statystyczni użytkownicy wyszukiwarki Google skupiają się wyłącznie na pierwszej stronie. Sprawia to, że bycie w top 10 wyszukiwań na konkretną frazę jest bardzo ważne. Jeśli potrzebujesz pozycjonowania strony internetowej, sprawdź naszą ofertę – pozycjonowanie stron www.

Po jakim czasie od rozpoczęcia pozycjonowania zobaczymy wyniki?

Istnieje wiele zmiennych, które wpływają na szybkość pojawienia się wyników po rozpoczęciu pozycjonowania. Czasem zdarza się tak, że już pierwsze działania SEO dają natychmiastowe rezultaty. Wpływa na to pojawienie się świeżej treści oraz lepszej organizacji. Przeważnie są to jednak efekty, krótkotrwałe, które po pewnym czasie mogą spaść. Większość firm poszukuje długoterminowych wyników i pierwszego miejsca w wyszukiwarce, dlatego ważne jest to, aby prace pozycjonerskie trwały nieustannie i łączyły się z monitoringiem pozycji. 

Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o szybkości pojawienia się w topie, jest rodzaj fraz, pod którymi chcemy pozycjonować stronę. Szybciej uda się uzyskać dobre pozycje na frazach mniej popularnych i o lokalnym zasięgu niż na bardzo popularnych i ogólnopolskich. 

Ogólnie rzecz biorąc, pierwsze stałe pozycję można uzyskać po 3-6 miesiącach. Jednak wyniki pozycjonowania rosną z czasem i to, co zobaczymy po 6 miesiącach, będzie zazwyczaj mniejsze niż to, co ujrzymy po roku pozycjonowania.

Skąd takie różnice czasowe w pozycjonowaniu?

Działania SEO z reguły są długofalowe i czasochłonne. Ich celem jest sprawienie, aby pozycjonowana strona stała się wartościowa w oczach robotów Google. Czasem jednak pomimo wykonania wszelkich prac na wyniki trzeba poczekać. Dlaczego tak jest?

Oprócz samych działań pozycjonerskich na szybkość pojawienia się w top 10 wyszukiwań ma wpływ kilka czynników. Są to przede wszystkim:

  • Projekt i wygląd strony internetowej – wraz z nowymi aktualizacjami Google coraz większą uwagę zwraca na czytelność i intuicyjność witryn. Warto więc również zadbać o UX strony internetowej. 
  • Wiek domeny – im domena jest starsza, tym Google traktuje ją „poważniej”. Zdarzają się sytuacje gdzie świeżo stworzone strony, pomimo działań SEO „skaczą” pomiędzy pozycjami, wpadając i wypadając z top 10. 
  • Wielkość rynku docelowego – im większa konkurencja pod pozycjonowanie na daną frazę tym działania, które należy podjąć, są dłuższe i bardziej czasochłonne.  
  • Szybkość indeksacji strony przez Google – czasem robotom indeksującym Google przejrzenie i zaindeksowanie strony zajmuje więcej czasu. Zdarzają się skrajne sytuacje, w których pomimo zgłoszenia do indeksacji nowa podstrona nie pojawia się w wynikach nawet przez pół roku. Dzieje się tak z powodu ogromnej ilości nowo powstających stron. 
  • Wielkość strony – witryny posiadające większą ilość podstron są faworyzowana przez Google. Warto więc postawić również na działania contentowe np. w postaci bloga. 

Etapy wzrostu widoczności dzięki pozycjonowaniu i jego efekty

Każde efekty pozycjonowania można podzielić na kilka etapów. Pierwszą widoczną zmianą jest ogólna liczba fraz, pod którymi widoczna jest strona. Oznacza to, że coraz więcej osób dostrzega istnienie firmy w sieci. Dobranie odpowiednich fraz kluczowych, na które kierowane jest pozycjonowanie, sprawia, że strona wyświetli się osobom zainteresowanym danymi usługami. 

Kolejnym pozytywnym efektem jest zwiększenie ruchu na stronie. Większa widoczność w wyszukiwarce w ciągu kilku miesięcy znacząco wpływa na ilość odwiedzin strony. Informacje o dużej liczbie użytkowników odwiedzających jest również sygnałem dla Google o dużej wartości danej witryny. Dzięki czemu chętniej poleca ją w swojej wyszukiwarce. 

Ostatecznym efektem zwiększonego ruchu jest znaczący wzrost sprzedaży. Duża ilość wyszukiwań oraz odwiedzin na stronie, w połączeniu z dobrze przygotowaną angażującą treścią wpływa na zainteresowanie zakupem. 

Jak długo trwa pozycjonowanie

Ile trwa pozycjonowanie – wnioski

Podsumowując SEO to inwestycja i tak musimy o nim myśleć. Z czasem wyniki prac będą coraz lepsze i stopniowo będzie zwiększać zwrot z inwestycji. Im dłużej i konsekwentniej strona będzie pozycjonowana, tym na większe dochody można liczyć. 

Jak widać, pozycjonowanie stron internetowych nie jest działaniem uniwersalnym. Najważniejsze jest to, aby dobrze dobrać słowa kluczowe, a podjęte działania on-site i off-site były dobrze przemyślane i skuteczne. 

Spójność i konsekwencja w działaniu jest bardzo ważna, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Warto trzymać się planu, nawet jeśli nie od razu zauważymy zmiany w wynikach. Cierpliwość i zaangażowanie są gwarancją efektów prędzej czy później. Często jest tak, że wysokie pozycje, które zostały uzyskane wolniej i dzięki długofalowym działaniom zostają takie na dużo dłużej i w ogólne rozrachunku przynoszą większe korzyści. 

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące pozycjonowania, skorzystaj z naszego audytu SEO. Wspólnie ułożymy plan działania dla Twojej firmy i będziemy dążyć do wzrostu pozycji Twojej domeny w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *