System AdWords to zaraz obok pozycjonowania, świetny sposób na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania. Efekt jest praktycznie natychmiastowy. Po założeniu konta, stworzeniu pierwszej kampanii i przelaniu środków na unikalne konto w systemie Google AdWords, reklama Twojej firmy zaczyna się wyświetlać i notować kliknięcia.
Kampanię można założyć samodzielnie – istnieje wiele poradników traktujących o tym, jak pracować z AdWords. Można też założenie i prowadzenie kampanii zlecić specjaliście, co szczególnie w przypadku niewielkich budżetów jest mniej ryzykowne niż samodzielne testowanie i uczenie się na żywym organizmie, a raczej Twoim portfelu. Dlaczego? System AdWords to kombinacja ogromu opcji i mniej lub bardziej zaawansowanych ustawień. Nieprawidłowa konfiguracja kampanii może zwyczajnie ,,przepalać” budżet dzienny, czyli generować kliknięcia osób w zupełności niezainteresowanych usługami lub produktami, które oferujesz, a co za tym idzie koszty, które nigdy się nie zwrócą.
Jak sprawdzić wyniki kampanii?
Wyniki kampanii co miesiąc powinien podsumowywać odpowiedni raport przygotowany przez specjalistę prowadzącego kampanię, który uwzględnia ogólne ustawienia kampanii takie jak rodzaj kampanii, budżet dzienny, czy kierowanie reklam oraz jej statystyki w postaci liczby kliknięć i wyświetleń, współczynnika klikalności CTR (Cost Thru Rate), średniego kosztu za pojedyncze kliknięcie, średniej pozycji jaką zajmują reklamy w wynikach wyszukiwania i dodatkowo innych opcjonalnych informacji, w zależności od ustaleń.
Drugą część raportu powinny stanowić szczegółowe dane dotyczące każdego zawartego w kampanii słowa kluczowego ponownie z rozpisaną liczbą kliknięć, wyświetleń i w/w danymi. W przypadku kiedy kampania skierowana jest na sieć reklamową, dane powinny dotyczyć też poszczególnych banerów reklamowych, produktów czy list remarketingowych.
Ważne jest, by miesięczne podsumowanie przedstawiało także liczbę kliknięć w poszczególne dni miesiąca. Może to być cenna wskazówka do ustalenia szczegółowego harmonogramu reklam, jeśli w konkretne dni użytkownicy wykazują o wiele większe zainteresowanie Twoimi reklamami.
Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce?
Przechodzimy do sedna sprawy – kampania działa, co potwierdzają raporty, ale Ty nie widzisz swoich reklam w wyszukiwarce. Wpisujesz hasła z listy zawartej w raporcie i nic. Dlaczego? Przyczyn może być wiele. Najczęstsze przypadki dotyczą jednak:
1. Wykluczone IP – jednym z ustawień kampanii, jakie oferuje AdWords jest możliwość wykluczenia IP osób, którym nie chcemy z jakiegoś powodu wyświetlać reklam. Wykluczać można IP konkurencji – o ile je znamy lub samych reklamodawców, których często nieświadomi pracownicy klikają w link sponsorowany, generując niepotrzebne koszty. Zabezpieczamy się też w ten sposób przed nadgorliwym sprawdzaniem swoich reklam. Oczywistym jest, że jeśli sprawdzasz swoje reklamy to prowokujesz ich wyświetlenie ale nie klikasz ich. W konsekwencji wzrasta liczba wyświetleń ale nie wzrasta liczba kliknięć. Współczynnik CTR (liczba kliknięć/liczba wyświetleń) spada, a tym samym spada jakość reklamy, co może być przyczyną wzrostu stawki za kliknięcie i innych negatywnych czynników mających wpływ na wyświetlanie reklamy.
2. Lokalizacja – to kolejna możliwość, z której korzystają szczególnie lokalne kampanie. Ustawiając lokalizację na obszar danego miasta, reklamy będą wyświetlały się użytkownikom z właśnie tej konkretnej lokalizacji. Jeśli sam znajdujesz się poza wskazanym obszarem lub np. dostawca Twojego Internetu obdarzył Cię IP z zarejestrowanym na inną niż Twoja faktyczna lokalizację, szanse na natknięcie się na swoje reklamy nie istnieje.
3. Harmonogram – wspomniany już wcześniej, jest jednym ze strategii używanej przy dużej sezonowości lub maksymalnie niskich budżetach i ma za zadanie intensyfikować ekspozycję reklam tylko wtedy kiedy to się po prostu opłaca. Możliwe, że wyszukujesz swoje reklamy, wówczas, kiedy celowo nie są one wyświetlane.
4. Zablokowane wyświetlanie – to dla odmiany nie funkcja dostępna w interfejsie AdWords a konsekwencja, która jest następstwem częstego wyszukiwania swoich reklam i nie klikania w nie (co jest oczywiste). Działa to na podobnych do opisanych wcześniej zasadach. Algorytm Google odnotowuje, że Ty, czyli użytkownik szukasz konkretnego produktu lub usługi, widzisz swoją reklamę ale nie klikasz w nią, co dla robota jest jednoznaczne z tym, że ta reklama po prostu Cię nie interesuje. W myśl idei szerzonej przez Google, która zakłada, że użytkownik dostaje automatycznie najbardziej dostosowane do swoich potrzeb informacje, coś co zostało przez Ciebie odrzucone, czyli nie kliknięte – w tym przypadku Twoja własna reklama, nie będzie Ci podsuwane, czyli wyświetlane kolejny raz, dla Twojego dobra.
5. Budżet dzienny – niestety jest to najczęstsza przyczyna, która nie pozwala na zobaczenie swojej reklamy w wyszukiwarce. Ustalenie budżetu dziennego kampanii to świetna kontrola nad wydatkami związanymi z reklamami ale też blokada, która nie pozwala na wyświetlanie się reklamy w 100% zapytań. Jeśli budżet dzienny jest naprawdę niewielką kwotą zapewne jest wyczerpywany – wyklikiwany przez zainteresowanych użytkowników dość szybko w skali całego dnia. Nie powinno zatem dziwić nas, że po pewnej godzinie, reklamy nie wyświetlają się wcale. Z budżetem dziennym wiąże się też inna sytuacja. Kiedy kampania dysponuje niskim budżetem, system AdWords sam optymalizuje wyświetlenia tak, by reklamy wyświetlały się regularnie przez cały dzień. Jak to robi? Ogranicza wyświetlenia reklam osobom, które jak ocenia algorytm, mało prawdopodobne, że dokonają konwersji. Czy jesteś nim Ty? Oczywiście, że tak! Bo przecież jako właściciel firmy, nie kupujesz u konkurencji ani u siebie i nie wykonujesz czynności typowych dla opisanego wcześniej typu użytkowników.
Powodów braku widoczności własnych reklam AdWords jest wiele i rozpisywać się można o nich bardzo długo. Począwszy od błędów w kampanii przez różnego rodzaju ograniczenia po niewłaściwe wyszukiwanie. Decydując się na zlecenie prowadzenia kampanii AdWords firmie, która zajmuje się reklamą w Sieci, powinniśmy liczyć się z tym, że najbardziej wiarygodne dane o kampanii przesyłane będą w raportach, a sprawdzanie reklam na własną rękę może tylko zaszkodzić kampanii. Niezależne dane dotyczące kampanii AdWords dostępne są także w Google Analytics (jeśli konta są odpowiednio połączone) w zakładce Pozyskiwanie, gdzie sprawdzić można odsetek osób, które przychodzą na stronę dzięki reklamom oraz w zakładce AdWords, gdzie dostępne są szczegółowe statystyki reklam (chociaż mogą występować rozbieżności miedzy danymi w AdWords a Analytics wywołane różnicami w pracy tych dwóch systemów).
Pod lupę bierze strony WWW i generuje raporty Google Analytics. Z chęcią pomoże Ci zaistnieć w Sieci dzięki kampaniom Google Adwords i ożywi Twój profil w Social Media.