Większość osób w Sieci kontaktuje się za pomocą wiadomości e-mail, nie tylko w kwestiach biznesowych. Umawianie spotkań, potwierdzanie ofert, realizowanie skutecznych kampanii marketingowych – we wszystkich tych sytuacjach kluczowym elementem jest odebranie przez odbiorcę nadanej do niego wiadomości. Co w tym trudnego? Otóż, blisko 80% problemów z dostarczaniem maili związane jest ze słabą reputacją nadawcy. Nie chodzi tu o kwestie personalne, ale o adres mailowy oraz serwer, z jakich pochodzą e-maile. Wiadomości wysłane od nadawcy ze słabą reputacją trafiają najczęściej do folderu SPAM, skąd mała szansa, że zostaną odebrane. Jak temu zaradzić?
Co to tak naprawdę jest IP i do czego to służy ?
Dedykowane adres IP – jest to Twój osobisty lub firmy adres witryny www i poczty elektronicznej
Współdzielony adres IP – to taki adres, z którym możesz go dzielić z innymi użytkownikami
Wracając do reputacji…
Im lepsza – wyższa reputacja nadawcy, tym więsze prawdopodobieństwo, że wiadomość dotrze do odbiorcy bez większych problemów. Oznacza to, że zwiększa się tym samym szansa na sprzedaż Twoich produktów lub usług, czy utrzymanie wypracowanego kontaktu z klientami czy partnerami biznesowymi, o których zabiegasz.
Jak dbać o reputację nadawcy?
Najważniejszymi wartościami powinny być:
- Prawidłowy kod HTML treści maila
- Brak oznaczeń Twoich maili jako SPAM przez odbiorców lub niski współczynnik <1%
- Nie stosowanie newsletterów zbyt często lub nie zwiększanie stanowczo liczby adresatów (może to być uznane jako wysyłka SPAM)
- Brak obecności na czarnych listach
Aby poprawić swoją reputację należy trzymać się kilku dobrych zasad:
- Po każdym mailingu należy zweryfikować odbiorców – wyczyścić te kontakty, do których mail nie dotarł lub został uznany jako SPAM
- Korzystać z zasad SEO – tworzyć treści z odpowiednimi nagłówkami, odpowiednio opisywać zdjęcia
- Nie stosować fraz, które mogą zostać uznane jako SPAM np. Promocja, nie stosować CAPS LOCKa, Korzystać z własnej bazy danych odbiorców i konsekwentnie samodzielnie ja powiększać
Współdzielone adresy IP – wady i zalety
Jedną z największych zalet współdzielenia adresu IP z innymi użytkownikami jest niższy koszt. Niestety dzieląc koszty, współdzieli się także reputację. Nigdy nie mamy wówczas pewności, czy podobnie jak Ty stosują dobre praktyki, czy nie przestrzegają zasad i negatywnie oddziałują także na Twoją wysyłkę maili, a przy tym cały biznes np. gdy Twój adres e-mail trafi na tzw. ,,czarną listę”. Przypisanie do niej oznacza w skrócie to, że żaden z wysłanych przez Ciebie maili nie trafi do nadawcy. Kolejną kwestią, która stanowi sporą wadę współdzielonych adresów IP jest kolejkowanie wiadomości. Jeżeli inna firma, z którą współdzielisz jeden adres IP zaplanuje wysyłkę kilkuset tysięcy maili, wiadomość, którą chcesz wysłać do odbiorcy będzie musiała poczekać na aż zaplanowana wcześniej, większa wysyłka zostanie zrealizowana, a co za tym idzie, Twoje maile nie dotrą do odbiorców na czas.
Dedykowane adresy IP – wady i zalety
Największą zaletą jest to, że sam odpowiadasz za swoją reputację. Jeżeli stosujesz dobre praktyki w treściach swoich wiadomości, sam weryfikujesz listę odbiorców, Twoja reputacja powinna być wówczas na wysokim poziomie, a problem z wysyłką maili najprawdopodobniej nie będzie Twoim zmartwieniem. Wysłane przez Ciebie wiadomości nie będą też klasyfikowane jako spam. Możesz też sam limitować liczbę wysłanych maili, a także nie musisz czekać w kolejce, by Twoja wiadomość została wysłana. Opcja dedykowanego adresu IP bardziej bezpieczna i kosztuje niewiele.
Którą opcję adresu IP wybrać?
Często do wysłana jednej wiadomości zależy w biznesie bardzo dużo, dlatego nie warto narażać się na brak płynności w przepływie maili. Opcja dedykowanego adresu IP jest zwykle niewiele droższa a niesie ze sobą o wiele większą wygodę oraz zapewnia bezpieczeństwo. W kwestiach wizerunkowych i komunikacyjnych warto dbać o reputację nadawcy, jakim jesteś i nie pozostawiać kwestii wysyłki wiadomości e-mail przypadkowi.
Polityka antyspamowa odbiorców wiadomości
Nie mniej jednak najwięcej zależy od wewnętrznej polityki spamowej danych firm odbierających pocztę. Ta polityka jest często indywidualna i może być uzależniona, iż odbiorca/odbiorcy wiadomości np. „prośby o opinię po zamówieniu” oznaczyli ją jako „niechciana”, „spam” kilka razy – i to może wystarczyć. Wiadomości wówczas dochodzą z opóźnieniem, lub są odrzucane od serwera odbiorcy – o czym przeważnie otrzymamy zwrotkę. To też nawet nie widniejąc na czarnej liście spamowej – możemy mieć problem z dostarczeniem wiadomości do gigantów darmowej poczty w Polsce. Wszystko spowodowane jest, że borykają się z olbrzymią ilością spamu przychodzącą codziennie – ok. 60-80% docierających wiadomości to spam.
Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.