Ogromna popularność Google Ads spowodowała, że wiele firm chciałoby, żeby ich reklamy były widoczne w sieci wyszukiwania Google. Należy jednak pamiętać, że Google nakłada ograniczenia na reklamowanie pewnych grup produktów i usług. Podzielono produkty i usługi na te całkowicie dozwolone, objęte ograniczeniami oraz całkowicie zakazane. Część z tych ograniczeń spowodowana jest prawem lokalnym, jakie tworzy każde z Państw. Google bardzo szanuje lokalne ustawodawstwa, dlatego też np. niektóre produkty, które będziemy mogli reklamować we Francji, nie będą dozwolone do reklamowania w Polsce i na odwrót. Na terenie Polski zabroniona jest reklama urządzeń, które są w stanie wykryć policyjny radar, dlatego też nie będziemy mogli wystartować z reklamą tego produktu. Zaczynając naszą przygodę z reklamą w sieci wyszukiwania Google, powinniśmy zapoznać się z zasadami, jakie panują w Google Ads. Poznanie tych zasad pozwoli nam zaoszczędzić cenny czas na ewentualne odrzucenia.
Jakich treści nie zobaczymy w Google Ads?
W Google Ads niedozwolone jest reklamowanie podróbek. Za podróbkę uważa się wszystkie produkty posiadające znak towarowy lub logo, które jest w jakimś stopniu lub całkowicie podobne do znaku towarowego innego produktu. Dzięki temu potencjalni klienci nie są wprowadzani w błąd przez nieuczciwych sprzedawców. Zakazane jest również reklamowanie wszystkich niebezpiecznych produktów i usług, a więc: broni, substancji psychoaktywnych czy sztucznych ogni. W systemie reklamowym Google Ads nie znajdziemy również reklamy tzw. Shisha Barów czy punktów gdzie kupimy e-papierosy. Podobnie sprawa ma się do pozostałych wyrobów tytoniowych, których reklama jest zakazana. Również sklepy, gdzie znajdziemy narzędzia samoobrony np. gaz pieprzowy czy paralizator, nie mogą reklamować się w Google Ads. Jeśli będziecie chcieli reklamować np. fałszerstwo dokumentów czy inne usługi umożliwiające nieuczciwe postępowanie lub wprowadzanie innych w błąd, nie możecie liczyć na łaskawość od Google, wasze reklamy zostaną zablokowane. Osoby chcące pomóc studentom w napisaniu pracy licencjackiej czy magisterskiej, również mogą mieć problemy z reklamowaniem się w Google. Chociaż wpisując hasło „pisanie prac licencjackich” bez problemu, znajdziemy kilkanaście pozycji z reklamą na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dbając o komfort użytkowników, Google nie dopuszcza do emisji reklam zawierających nawoływanie do przemocy, nienawiści czy dyskryminacji, którejkolwiek grupy społecznej.
Na co Google zwraca szczególną uwagę i nie zezwala?
W płatnych wynikach wyszukiwania nie znajdziemy reklam, które kierują do stron, na których wykryto złośliwe oprogramowanie. Zabronione jest maskowanie właściwego adresu naszej strony docelowej. Strony, które nakłaniają użytkowników do konkretnego zachowania, zbierając dane osobowe i jednocześnie wprowadzając w błąd nie, przedstawiając oferty, również zostaną zablokowane przez Google. Blokowane są również reklamy, które kierują do stron z dużą ilością pop-upów, gifów czy podkładów muzycznych. Reklamy w sieci banerowej nie przekierują nas na stronę, na której rozpocznie się pobieranie pliku. Z reklamy w sieci wyszukiwania Google Ads nie trafimy na stronę, która przekieruje nas na inną stronę lub na stronę, na której powierzchnia reklamowa zawiera więcej miejsca niż interesująca nas zawartość.
Reklamy podlegające ograniczeniom – które z nich są uważane za niestosowne?
Produktami i usługami, które podlegają ograniczeniom, są przede wszystkim produkty o charakterze erotycznym, jednak nie wszystkie. Niektóre z nich nadal są dostępne do wyświetlania w sieci wyszukiwania czy w Google Shopping. Chcąc reklamować portale randkowe czy akcesoria erotyczne, musimy wziąć pod uwagę naszą stronę docelową. Zabronione jest umieszczanie na stronie zdjęć przedstawiających czynności seksualne. Również zdjęcia modelek w negliżu, mogą przyczynić się do wstrzymania naszej kampanii reklamowej.
Ograniczenia spowodowane prawem lokalnym widoczne są w przypadku reklamy wyrobów alkoholowych. W Polsce nie można reklamować alkoholu w sieci wyszukiwania, reklamowej czy w Google Shopping. Zgodnie z prawem w Polsce, nie można reklamować hazardu (czyli kasyn czy nawet kasyn online), produktów i usług, na które nie posiadamy odpowiedniej licencji, który objęty jest ochroną praw autorskich. Również firmy, które obiecują szybki zarobek za pomocą gier, nie mogę liczyć na znalezienie nowych klientów w Google, gdyż ich reklamy zostaną zablokowane. Reklama leków oraz opieki zdrowotnej podlega w Polsce ograniczeniom. Reklamować mogą się jedynie producenci leków, posiadający odpowiednie certyfikaty, które wydaje Google. Nie będziemy mogli uruchomić kampanii reklamującej aptekę on-line. Duży nacisk kładziony jest również na zakaz reklamowania substancji niezatwierdzonych. Często problem mają tutaj gabinety kosmetyczne, które oferują usługi z zakresu medycyny estetycznej. Znajdując słowa takie jak „botox” czy „kwas hialuronowy” na naszej stronie docelowej, możemy liczyć się z zablokowaniem naszego konta reklamowego.
Tak jak wspomnieliśmy na początku, reklama w Google Ads to potężne narzędzie promocji naszej firmy, jednak musimy brać pod uwagę, że nie wszystkie produkty i usługi będziemy mogli promować w sieci wyszukiwania Google. Prowadząc działalność, która podlega ograniczeniom w Google Ads, warto wziąć pod uwagę inne kanały dotarcia do naszych klientów np. pozycjonowanie swojej strony w wynikach organicznych.
Tworzy skuteczne reklamy w Google AdWords, optymalizuje kampanie, maksymalizuje ROI i generuje zaawansowane Google Analytics.