Tag kanoniczny jest bardzo przydatną funkcją w przypadku serwisu, na którym posiadamy duplikowane treści np. obszerną galerię, która składa się z kilku podstron. Ważne jest wtedy, by wyróżnić najważniejszą stronę, którą w tym przypadku byłaby pierwsza wyświetlona po kliknięciu na button ,,galeria” karta. Rel=”canonical” ma swoje zastosowanie także na stronach sklepów internetowych, wskazując tym samym wyszukiwarce preferowaną wersję strony. Mówiąc wprost, kiedy używamy tagu kanonicznego, informujemy wyszukiwarkę, która ze stron jest dla nas priorytetem oraz co chcemy, aby pojawiało się w wynikach wyszukiwaniach po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego. Jak widać potencjał tagu kanonicznego jest duży i zahacza także o działania SEO.
Poprawna implementacja tagu kanonicznego nie jest jednak prostym zadaniem. Poniżej opisujemy podstawowe zasady stosowania w serwisie rel=”canonical”:
-
Tag kanoniczny stosujemy do strony nadrzędnej pod względem treści – nie możemy tagować do strony, która jest uboższa w treści w stosunku do strony z tagiem.
-
Pamiętaj o poprawności adresu – koniecznie sprawdź literówki.
-
Wyklucz blokowanie strony przez roboty, w tym celu najlepiej sprawdzić plik robots.txt
-
Upewnij się, że dobrze wybrałeś stronę, która znajdzie się w tzw. SERPach, czyli wynikach wyszukiwania.
-
Wstaw tag w odpowiednie miejsce – implementacja dotyczy sekcji <head> lub nagłówku HTTP.
-
Stosuj zasadę ,,raz a dobrze”. Tag kanoniczny wstawiamy tylko jeden raz. W przypadku, gdy zastosujemy go wielokrotnie, wpisy będą ignorowane przez roboty.
Wszystkie te czynności pozornie wydają się proste. Jednak nie od tak Google opublikowało na swoim blogu najczęściej popełniane błędy dotyczące implementacji tagów kanonicznych. Warto zapoznać się z nimi i zastanowić, czy aby i my nie popełniliśmy któregoś z nich.
-
Wspomniane już miejsce wprowadzenia tagu kanonicznego – nie wpisujmy go w <body>
-
Sprawdźmy dokładnie, do której strony tagujemy, szczególnie w przypadku stron z paginacją. Nie należy ustawiać tagu do pierwszej ze stron, ponieważ sprawi to, że pozostałe strony nie wyświetlą się w SERPach. To, co należy zrobić w takiej sytuacji, to ustawienie nadrzędnej i niepodzielnej strony.
-
Błędne kopiowanie tagu – owszem, by ułatwić sobie pracę możemy skopiować tag kanoniczny z innego serwisu, jednak nie zapominajmy wówczas zmienić go na właściwy, nie chcemy przecież, aby przekierowanie dotyczyło zupełnie innej strony.
-
Wielokrotne zastosowanie tagu kanonicznego – stanowczo odradzamy – wyszukiwarka pominie wszystko, niestety nie zastosuje się do pierwszego z kilku zapisów.
-
Niewłaściwe użycie tagu w przypadku stron będących podsumowaniami. Co zrobić, aby właściwie zastosować rel=”canonical”? Ustawić go do kategorii kierujący do niej samej lub nie ustawiać go wcale.
Tagi kanoniczne to niezwykle przydatna funkcja, którą mamy nadzieję będziecie umieli właściwie zastosować na swoich serwisach. Pamiętajcie jednak by przy implementacji zachować spokój i skupienie. Powodzenia!
Freeline Agencja Interaktywna już od 2006 roku dostarcza firmom i osobom prywatnym nowoczesne rozwiązania internetowe – doradzamy i kreujemy, współtworząc tym samym sukces wielu firm.